Vegani, vegetariáni a vitariáni na ni nedají dopustit. Sportovci, především kulturisté a vyznavači silových sportů, ji naopak zatracují a vyzdvihují jako jedinou správnou volbu maso. Pravda je však někde na půl cesty. Nelze jednoznačně říci, že je sója špatná nebo dobrá. Záleží na mnoha faktorech a existuje vícero pohledů.

Proč a kdy sója ano?

Sója je přírodním produktem rostlinného původu a jako taková neobsahuje žádný cholesterol. Teorie o vysokém příjmu cholesterolu v potravě a vysoké hladině krevního cholesterolu už dnes sice stojí na vratkých základech, ale stále existují určitá doporučení o limitech zdravého množství cholesterolu přijímaného denně z potravy.

Budeme-li se bavit o ekologii, asi se shodneme na tom, že pěstování sóji je pro naši planetu a lidstvo výrazně lepší než chovat stáda krav pro maso a mléko. Já osobně nejsem vegetarián a bez masa si život ve zdraví moc představit neumím, ale faktem je, že se to s ním v dnešní době možná trochu přehání. Výsledkem je nejen ekologický problém, ale i zhoršené zdraví dnešní populace - vyšší hladinou cholesterolu počínaje a překyselením organismu konče.

Tempeh - fermentovaný sójový produkt podobný plísňovému sýru je velmi zdravýFermentované sójové produkty jsou základem asijské kuchyně, která tak předchází současných zdravotním potížím moderní civilizace. Dle mnoha studií jsou fermentované sojové výrobky - jako je např. tempeh, miso či natto - velmi zdravé. Je to především díky tomu, že kvašením se eliminuje obsah enzymu trypsinu, který znemožňuje optimální trávení sójových pokrmů. Oproti masu obsahují fermentované sójové produkty navíc enzymy, kterých je v moderní stravě žalostný nedostatek.

Prevence kardiovaskulárních onemocnění a vysokého LDL cholesterolou

Sója obsahuje velmi dobrý poměr tuku a bílkovin, které jsou navíc v optimálním složení aminokyselin. Tuky v ní obsažené jsou navíc z 80 až 90 procent nenasycené mastné kyseliny. Pro zdraví je tato forma tuků vhodnější. Ba co víc, třeba kyselina linolová - v sóje obsažená - se řadí mezi tzv. esenciální mastné kyseliny. To v praxi znamená, že tělo takové látky potřebuje, ale neumí si je vytvořit samo, proto je musí přijímat v potravě. Jde o naprosto zásadní prevenci kardiovaskulárních onemocnění.

Kromě mastných kyselin obsahuje sója ještě fytosteroly. Ty jsou velmi vhodné v případě vyšší hladiny cholesterolu. Fytosteroly dokáží vázat cholesterol na sebe a tím eliminovat jeho vstřebávání. Jak esenciální nenasycené mastné kyseliny, tak fytosteroly jsou součástí nejúčinnějších přírodních preparátů určených ke snížení hladiny "zlého" LDL cholesterolu. A ne jinak je tomu i u GHR Natural, který prodáváme v našem eshopu RŮSŤÁK.CZ.

Proč a kdy sója ne?

V sójových potravinách jsou bohužel obsažené i tzv. anti-nutrienty. Ty snižují schopnost trávení cukrů/škrobů a eliminují výrazně využitelnost minerálů v sóji obsažených. Minerály jsou v dnešní stravě moderní civilizace velmi omezené, proto je vhodné hledat takové sojové produkty, které tyto antinutrienty neobsahují nebo je jejich obsah minimální. Vracím se tak zpět k enzymu trypsinu a možnosti jeho eliminování v sóji díky fermentaci.

Evropané jsou často také alergičtí na bílkoviny obsažené v sóji. Přeci jen, sója na starém kontinentu v minulosti nebyla a historicky je skutečně doménou asijských zemí. I tomuto problému lze předcházet konzumací primárně fermentovaných sójových výrobků. Nejlepší volbou v tomto směru je tempeh. Vařené, rozmačkané a lisované sójové boby se obohatí bakteriální kulturou. Výsledkem je prakticky plísňový sýr s vysokým obsahem dobře stravitelných bílkovin, vápníku, fosforu, železa a vitaminu B12, který je třeba jinak velmi špatně dostupný veganům a vegetariánům (v sóji jej jinak nenajdeme, dostane se tam až po fermentaci díky bakteriální kultuře). Na druhou stranu energeticky je tempeh velmi dobrou volbou i pro hubnutí a diety.

Z pohledu silového sportovce a především u kulturistů je nejobávanější součástí sóji obsah fytoestrogenů, které mohou v krajním případě vysoké konzumace nesprávné formy sójových produktů u mužů až neplodnost. Je však potřeba rozlišovat mezi průmyslovými sójovými produkty, fermentovanými přírodními produkty a doplňky stravy. První jmenované je vesměs opravdu špatně. Fermentované přírodní produkty jako je tempeh, miso, natto a další jsou z pohledu zdraví a fytoestrogenů výrazně lepší a přínosy pro zdraví člověka zde zcela určitě převyšují možná zanedbatelná negativa. Je potřeba zde upozornit na to, že preparát GHR Natural, který prodáváme v našem eshopu, neobsahuje fytoestrogeny - ze sojových zdrojů jsou tam jen izolované fosfatidily (zdravé tuky).

GHR Natural tak neobsahuje ani goitrogeny, které mohou snižovat funkci štítné žlázy a v celistvé potravině sóji jsou obsažené. Stejně tak fytáty, které omezují využití minerálů ze stravy, nejsou v našem preparátů obsažené. Sója je démonizovaná zejména právě ve spojení s průmyslově zpracovanou potravou, geneticky modifikovanou sójou nebo obsahem Roundupu v půdě na některých místech, kde se sója pěstuje.

Nic z toho nenajdete v GHR Natural

To vše, co uvádíme v negativech sójových produktů, je zcela mimo realitu GHR Natural. Tento doplněk výživy je připraven na farmaceutické úrovni a většina jeho obsahu nepochází ze sójových zdrojů. Nicméně pro malou část obsahu - konkrétně již zmíněné fosfatidy - je jako zdroj sója využita. Využije se tak to nejlepší, co ze sóji lze dostat.

Důkazem je prostý fakt, že pokud si necháte změřit hladinu testosteronu před a po cca tříměsíční kůře s GHR Natural, bude hladina testosteronu vyšší (samozřejmě pokud jste naturální, bez anabolických steroidů). Stejně tak i hladina hGH (lidského růstového hormonu) u ukazatele IGF-1, příp. STH, bude také vyšší. Naopak hladina zlého LDL cholesterolu bude výrazně nižší a Váš krevní tlak bude optimální.

Beta sitosterol, Campesterol, Stigmasterol
Beta sitosterol, Campesterol, Stigmasterol
Beta sitosterol, Campesterol, Stigmasterol